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HCC-08번 초벌 & 05번 수정본

작성자
지영
작성일
2019-10-20 19:32
조회
37
(05) - 2019.10.13 수정본
Illich’s work is a criticism of the predominance of the technological mode in Western culture. In this sense, his books recapitulate and interpret the history of the West. To situate Illich’s thinking, I shall first summarize the stages of Western thought as the evolution of what the Greeks called “hubris.” Then I will point out what I see as the principal features of Illich’s work, and indicate some questionable interpretations that could possibly ensue. Lastly, I will propose a single key to enter his varied and dispersed thought: hospitality. In contrast to the offended and threatened feeling of the technological ethos, Illich proposes the humble but dignified and disciplined stance of the guest. Dividing these two attitudes are quite different conceptions of limit. With the former, we face a barrier against which we must measure our strength; in the latter, limit is the threshold that makes possible the most human of gestures, that of giving or receiving shelter.

일리치의 작업은 서양 문화에서 기술 양식이 지닌 지배력에 대한 비판이다. 이런 의미에서 그의 책들은 서양사를 개관하고 해석한다고 하겠다. 일리치의 사고를 특정 짓기 위해, 나는 먼저 서구적 사고의 단계들을 그리스인들이 말한 “휘브리스(hubris:자만심)”의 전개 과정으로서 요약하려 한다. 그 다음에는 일리치의 작업의 주요한 특징들이라 생각한 것을 지적하고, 논란을 불러일으킬 수도 있는 몇 가지 해석들을 제시할 것이다. 마지막으로, 그의 다양하고 분산된 생각으로 진입하기 위한 하나의 열쇠로서 ‘환대’라는 개념을 제안할 것이다. 일리치는 기술적 방식에 내재한 공격적이고 위협적인 감정에 반하여 겸손하지만 위엄 있고도 절제된(엄격한) 손님의 자세를 제안한다. 이 두 태도는 한계에 대한 완전히 다른 개념에 의해 구분된다. 전자의 경우 우리는 우리의 능력을 측정해야만 하는 장애에 직면하지만, 후자에서 한계란 대부분의 인간들로 하여금 잠자리를 주거나 받는 것과 같은 행위를 하도록 만드는 문턱을 뜻한다.

(08) 2019.10.20 -초벌
In Western and many other cultures, during the centuries of antiquity and the Middle Ages, the measure of the human was the universe conceived as an ordered, beautiful whole, changing but in a regular manner and, in any case, balanced and coherent. The Greeks called this a “kosmos” precisely because its order was good, beautiful, and exemplary. The maxims of ancient sages, métron áriston (the best is the measure) or medén ágan (nothing in excess), were not only simple proverbs of common sense, but a clear and concise expression of the ancient conception of the universe. Thus, one ought to behave according to the measure the very universe gives. This good law, eunomía, is a characteristic common to premodern societies. For Raimundo Panikkar,

고대와 중세 시대 동안 서양과 다른 많은 문화권에서 인간의 척도는 질서 잡혀 있고, 아름다운 완전체이고, 규칙적인 방식으로만 변화하며 어떤 경우에도 균형 잡히고 일관성 있는 것으로 간주 된 우주였다. 그리스인들은 이것을 바로 “코스모스(kosmos)”라고 불렀다. 왜냐하면 그 질서가 훌륭하고 아름답고 모범적이기 때문이다. métron áriston(중도가 최선이다) 또는 medén ágan(무엇이든 지나치지 않게)라는 고대 현자들의 격언은 단순히 상식적인 속담일 뿐 아니라 우주에 대한 고대적 이해의 명확하고 간결한 표현이다. 그러므로 사람은 바로 우주 자체로 부터 비롯된 척도에 따라 행동해야 한다. 이 훌륭한 법칙인 ‘에우노미아(질서)는 전근대 사회를 특징짓는 공통점 이다. 레이먼드 파니카(Raimundo Panikkar 1918~2010. 카탈루냐 로마 카톨릭 사제이자 종교 학자)에 의하면,
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